Warsztaty

Warsztaty odbędą się w dniu 3 kwietnia 2025 r (czwartek) w godzinach 9.00-10.30. Będą prowadzone w języku polskim lub języku angielskim.

Czas trwania warsztatów: 60-90 minut

Liczba uczestników: maksymalnie 20 osób. Decyduje kolejność zgłoszeń

Warsztaty kierowane są do studentów-przyszłych nauczycieli, nauczycieli oraz nauczycieli akademickich.

Lista warsztatów

Komunikacja empatyczna w szkole
Teacher 5.0: Digital Applications and AI in Education
Fotoedukacja matematyczna jako nowatorska i skuteczna koncepcja nauczania matematyki
Ocenianie, które inspiruje: Klucz do rozwoju uczniów i nauczycieli
„Jak zmieniać trudności w możliwości?”, czyli co każdy nauczyciel powiem wiedzieć o dysleksji rozwojowej w kontekście neuroróżnorodności?
Gra dydaktyczna - Podróż ku samorozwojowi (rozwój zawodowy i osobisty) – projekt Digital Teacher Academy
Pedagog/nauczyciel w relacji z uczniem w okresie adolescencji z historią hospitalizacji psychiatrycznej
Modelowanie kompetencji społeczno-emocjonalnych u uczniów (i nauczycieli)
Innowatorskie metody nauczania - uczenia się
STEAM - interdyscyplinarne podejście do nauczania – uczenia się
Mentoring model for beginning teachers – Digital TA platform in action
Alternative Assessment Methods as a Way to Increase Student Motivation and Responsibility in the Learning Process
Writing an educational research paper for an English language journal
A journey with Lucia: Fostering dialogue and inspiring plurality, equity, and inclusiveness


Komunikacja empatyczna w szkole

sala 130

Prowadząca: dr Małgorzata Weryszko (Katedra Psychologii UJK)

Warsztat przybliża zagadnienie komunikacji empatycznej, założenia koncepcji porozumienia bez przemocy M. Rosenberga. Jego celem jest poznanie praktycznych narzędzi do konstruktywnego komunikowania się z uczniami i rodzicami uczniów, budowania motywacji i zaangażowania do współpracy.

powrót do listy warsztatów

Teacher 5.0: Digital Applications and AI in Education

sala 113

Prowadząca: mgr Anita Jagun (Szkoła Doktorska UJK)

W języku angielskim

During the workshops, the participants will learn about selected digital tools that teachers can use at every stage of education. The applications will be discussed in the context of language education, but their versatility enables teachers of various subjects to use them on a regular basis.

powrót do listy warsztatów

Fotoedukacja matematyczna jako nowatorska i skuteczna koncepcja nauczania matematyki

sala 230

Prowadzące: mgr Małgorzata Turczyńska, mgr Teresa Gałka, mgr Bożena Turek (SP w Szewnie)

W trakcie warsztatu zostanie zaprezentowana koncepcja nauczania – uczenia się matematyki, która jest częścią międzynarodowego projektu naukowo– dydaktycznego MATHEMATICS IN FOCUS dr hab. Małgorzaty Makiewicz, prof. APS, prof. USz. Oprócz przykładów matematyki w fotografii, uczestnicy będą mogli wykonać samodzielną pracę z wykorzystaniem fotografii.

powrót do listy warsztatów

Ocenianie, które inspiruje: Klucz do rozwoju uczniów i nauczycieli

sala 208

Prowadzące: mgr Karina Wójcik, mgr Anna Hamera (SP w Szewnie)

Motto warsztatów: uczyć, nie nauczać, czyli wykreować wykształconego człowieka

Czy ocenianie może być czymś więcej niż tylko wystawianiem ocen? Czy da się tworzyć atmosferę w klasie, która wspiera rozwój każdego ucznia? Podczas warsztatów zgłębimy tajniki oceniania kształtującego – podejścia, które zmienia tradycyjne podejście do nauczania i oceniania. Warsztaty te są zaprojektowane z myślą o przyszłych nauczycielach, którzy pragną budować środowisko edukacyjne sprzyjające efektywnemu uczeniu się. Dowiesz się:

  • Czym jest ocenianie kształtujące i dlaczego działa?
  • Jak pięć kluczowych strategii oceniania kształtującego wspiera proces uczenia się?
  • Jak precyzyjnie formułować cele i kryteria sukcesu, udzielać skutecznej informacji zwrotnej i wprowadzać refleksję do nauczania?

Nie zabraknie praktycznych przykładów, inspirujących ćwiczeń oraz przestrzeni do dzielenia się doświadczeniami i wspólnej refleksji. Na zakończenie przyjrzymy się temu, co udało się osiągnąć, aby wyjść z warsztatów z gotowymi narzędziami do zastosowania w codziennej praktyce nauczycielskiej.

powrót do listy warsztatów

„Jak zmieniać trudności w możliwości?”, czyli co każdy nauczyciel powiem wiedzieć o dysleksji rozwojowej w kontekście neuroróżnorodności?

sala 228

Prowadząca: dr Aneta Ratajek

Celem warsztatu jest zdobycie wiedzy dotyczącej specyfiki funkcjonowania ucznia, wynikającej z dysleksji jako zaburzenia neurorozwojowego oraz poznanie zaleceń i rozwiązań
metodycznych, wspierających proces uczenia się a także wskazówek budujących odporność psychiczną dzieci z dysleksją.

Program warsztatu obejmuje dwie korespondujące i ściśle połączone ze sobą tematycznie części:
Część I -– krótka specyfika funkcjonowania i potrzeb ucznia wynikających z dysleksji rozwojowej oraz Portret Ucznia z dysleksją rozwojową, ukazujący potencjał, mocne i słabsze strony
Część II – moduł praktyczny, na który składają się następujące zagadnienia:

  • Strategie i wskazówki do pracy z uczniem z dysleksją
  • Przykłady ćwiczeń lewopółkulowych, ich znaczenie i zastosowanie
  • „Pozytywnie postrzegać porażkę” – trening budującej komunikacji jako element rekonstruowania motywacji, samooceny i budowania odporności psychicznej ucznia z dysleksją.

powrót do listy warsztatów

Gra dydaktyczna - Podróż ku samorozwojowi (rozwój zawodowy i osobisty) – projekt Digital Teacher Academy

sala 211

Prowadząca: dr Zofia Okraj (UJK)

Celem gry jest wzbudzenie w uczestnikach refleksji na temat takich aspektów pracy młodego nauczyciela jak: obawy, potrzeby, konieczność twórczego rozwiązywania problemów, projektowanie zmian, dążenie do satysfakcji w realizacji zawodu nauczyciela. Aspekty te stanowią istotne treści w projekcie Digital TA. Dla uczestników gry przygotowano 6 zadań wymagających twórczego podejścia do rozwiązywania problemów.

powrót do listy warsztatów

Pedagog/nauczyciel w relacji z uczniem w okresie adolescencji z historią hospitalizacji psychiatrycznej

sala 212

Prowadzący: mgr Paweł Zych (Katedra Psychologii UJK, Katedra Psychiatrii CM, UMK)

Celem warsztatu jest zapoznanie się z wyzwaniami pedagoga/nauczyciela wobec ucznia – adolescenta doświadczającego trudności psychicznych. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na uczniów podejmujących działania autodestrukcyjne. W trakcie warsztatów zostanie zaprezentowana skala zjawiska hospitalizacji psychiatrycznej adolescentów, jej specyfika oraz opinie pacjentów na temat rozumienia ich trudności psychicznych przez pedagogów/nauczycieli czy też ich (nie)istnienia {(nie)bycia} w „systemie szkolnym” (szkole). Na podstawie analizowanego materiału zostaną wyprowadzone wnioski oraz przedstawione sugestie personelu medycznego i pedagogów/nauczycieli pracujących na oddziałach szpitalnych na temat postępowania z uczniem doświadczającym trudności psychicznych. Przewidziane jest ugłośnienie doświadczeń uczestników seminarium, dyskusja oraz zadawanie pytań w omawianym temacie.

powrót do listy warsztatów

Modelowanie kompetencji społeczno-emocjonalnych u uczniów (i nauczycieli)

sala 106

Prowadzący: dr hab. Stefan T. Kwiatkowski, prof. ChAT w Warszawie

Celem warsztatu jest przekazanie jego uczestnikom podstawowych informacji na temat idei społeczno-emocjonalnego uczenia się (SEL) oraz nabywanych/rozwijanych w jego rezultacie kompetencji społeczno-emocjonalnych (KSE), a ponadto skłonienie ich do refleksji - poprzez dyskusję i pracę w grupach - nad możliwymi sposobami wzmacniania KSE uczniów.

powrót do spisu warsztatów

Innowatorskie metody nauczania - uczenia się

sala 204

Prowadzące: mgr Grażyna Krupa, mgr Katarzyna Kwiatkowska (SP w Szewnie)

Na warsztatach pokażemy, jak wygląda współczesna szkoła, które stosuje plan daltoński, ocenianie kształtujące, a stres związany ze sprawdzianem, kartkówką czy testem może być zastąpiony pracą w grupie (projekty, gry planszowe, inscenizacje, wywiady, wchodzenie w rolę). Przedstawimy także możliwe sposoby wykonania lapbooka, który jest twórczym i motywującym sposobem na realizację zajęć/lekcji. Uczestnicy znajdą mnóstwo inspiracji do własnych działań.

powrót do listy warsztatów

STEAM - interdyscyplinarne podejście do nauczania – uczenia się

sala 207

Prowadzące: mgr Małgorzata Turczyńska, mgr Dorota Lasek (SP w Szewnie)

Uczestnicy spotkania przekonają się, że STEAM najlepiej sprawdza się w kontekście pracy nad projektami. Dlatego w sposób praktyczny, interdyscyplinarny i angażujący, łączący jednocześnie teorię z praktyką zrealizują STEAM-owy projekt. Podczas warsztatu nauczymy się, jak uczyć dzieci myślenia i pokażemy, dlaczego warto, by uczniowie rozwijali umiejętności analizowania i wyciągania wniosków, zamiast przyjmowania tego, co im się mówi.

Udowodnimy, że STEAM łączy różne dziedziny wiedzy w celu rozwiązywania rzeczywistych problemów, a kluczem do sukcesu jest zachęcanie do kreatywności, współpracy, eksperymentowania. Przedstawimy nowoczesne narzędzia edukacyjne, które pozwalają na eksplorowanie, rozwijanie umiejętności w wielu obszarach i dzięki którym nauczyciel przygotuje uczniów do wymagań przyszłego rynku pracy. Wyjaśnimy rolę nauczyciela w edukacji STEAM.  Zaprezentujemy praktykę i doświadczenie związane z realizacją projektów STEAM-owych w przedszkolu, klasach 1-3 oraz klasach 4-8.

powrót do listy warsztatów

Mentoring model for beginning teachers – Digital TA platform in action

sala 116

Prowadzący: Prof. Thomas Andre Prola (Universidad Europea del Atlántico, Spain)

The workshop is focused on the DigitalTA platform presentation, highlighting the reflective methodology used in transnational virtual interactions, but also the detected training needs of novice teachers and students in transition to the teaching profession.

Live work on the platform in work groups is proposed to all participants, for the creation of case studies thanks to the reflective methodology.

powrót do listy warsztatów

Alternative Assessment Methods as a Way to Increase Student Motivation and Responsibility in the Learning Process

sala 218

Prowadząca: mgr Katarzyna Pelc (Zespół Szkół im. Julisza Verne'a w Kielcach)

I will present a variety of assessment methods that I use in my professional practice. I will focus on techniques such as project assessment, portfolio, self-assessment and peer assessment that not only engage students but also support their personal development. I invite participants to an active discussion and question-and-answer session to share experiences and ideas for effective assessment.

powrót do listy warsztatów

Writing an educational research paper for an English language journal

sala 214

Prowadzący: prof. Pete Boyd

This practical workshop will focus on writing a high-quality educational research paper for an English language journal. It is primarily aimed at doctoral research students and early career academics but it may also be of some interest and value to more experienced research supervisors and researchers. It covers key characteristics, from an experienced journal reviewer and editor, of high quality educational research papers in general.

Pete Boyd
tekst do analizy

powrót do listy warsztatów

A journey with Lucia: Fostering dialogue and inspiring plurality, equity, and inclusiveness

sala 203

Prowadząca: Prof. Lea Ferrari, University of Padova, Italy

Children's literature is a powerful resource that teachers can use to foster transformative discussions on a variety of topics. Increasing awareness about disability and promoting positive attitudes are essential steps toward achieving equity and inclusivity in increasingly diverse school environments.

This workshop was developed at the University of Padua as part of the Green Dialogues project. Coordinated by the Western Norway University of Applied Sciences, the project involves the University of Padua and the Universitat Internacional de Catalunya. Its goal is to enhance teacher education and equip future educators with the skills to address global and environmental challenges using multidisciplinary and dialogic approaches.

Inspired by Roger Olmos' picture book Lucia, this workshop engages participants in an interactive and enjoyable experience designed to deepen their understanding of disability. Encouraging reflection on attitudes toward disability and exploring strategies to foster positive responses among both teachers and students are key to creating a more inclusive and supportive learning environment for all.

powrót do listy warsztatów